onsdag 23 januari 2013

Taktiska stridsmanövrar

System-16 är ett modulärt system. Själva grundssystemet ryms på en A4-sida, sedan kan man lägga till moduler som man vill (eller hitta på egna). Här är ett förslag på några taktiska manövrar man kan göra strider lite intressantare med:


Taktiska stridsmanövrar

Taktiska val för strider att använda i System-16.

Spelarna och spelledaren får komma överens om varelser i spelvärlden (både fiender och spelarfigurer) ska få lov att använda några eller alla av dessa taktiska val. Man kan välja att tillåta så många eller så få man vill.

Närstridstaktiker

Anfall bakifrån (+2)

Den som anfaller bakifrån i närstrid har +2 på träffchansen. Dessutom får inte försvararen räkna med sin sköld i försvarsvärdet. Stå rygg mot rygg!

Anfall ovanifrån (+2)

Den som anfaller ovanifrån i närstrid har +2 på träffchansen. Dock: om man är fäktande och vill hoppa upp t ex på ett bord (för att i fortsättningen få denna fördel) får motståndaren en gratisattack.

Defensiv strid (+5)

Genom att helt inrikta sig på försvar och inte anfalla under en runda, kan en varelse få +5 på försvarsvärdet under den rundan.

Vilt fäktande (-X blir +X)

Genom att acceptera en valfri nackdel på träffchansen kan man under en runda öka skadan med lika mycket, om man trots allt skulle träffa.

Våghalsig närstrid (-3 blir +2)

Genom att acceptera -3 på försvarsvärdet under en runda kan en varelse strida med +2 på träffchansen under den rundan.

Vapen i avighanden (-3)

Blir man tvungen att strida med sin avighand (vänsterhanden för alla högerhänta) får man -3 på träffchansen. Med ett vapen i avighanden kan man inte använda sköld.

Sköldskada

Blir man träffad samtidigt som man har sköld kan man välja att låta skölden ta hela skadan. När skölden tagit över 6 poäng skada splittras den och kan inte användas mer.

Strida med två vapen

Med ett närstridsvapen i varje hand kan varelsen inför varje runda bestämma ett av två sätt att strida på:

Parera och strida med två vapen

Varelsen anfaller som vanligt med vapnet i huvudhanden. Vapnet i avighanden ger försvarsvärde +1 under den rundan.

Anfalla med två vapen

Varelsen anfaller med bägge vapnen. Spelaren slår då träffslag som vanligt. Vid träff slår spelaren skada för bägge vapnen. Det högsta tärningsvärdet används.

Stormning (-2: x2, -4: x3)

Genom att ta rejält med sats och acceptera -2 på träffslaget kan varelsen ge dubbel skada, om den trots allt skulle träffa.

En varelse som kan anfalla med extra stor hastighet (som en människa till häst) får välja att acceptera -4 på träffslaget men då multiplicera skadan med tre.

Om de som utsätts för stormningen kan möta den, t ex genom att ställa ett långt stångvapen mot den stormande, så riskerar den stormande att få det ställda vapnet i sig med motsvarande skadehöjning (turordning och träffslag måste slås som vanligt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar